مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: ۲۶ هزار اصله نهال در منطقه بیابانی عین حداد شهرستان رامهرمز در راستای مقابله با بیابانزایی در استان کاشته شده و عملیات مراقبت از این نهالها در دستور کار این مجموعه است.
فتحالله ابوعلی شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، ضمن دعوت از تمامی مردم و شرکتها برای مقابله با بیابانزایی در خوزستان بیان کرد: این میزان نهال در مساحت ۲۲۰ هکتار از عرصههای بیابانی منطقه عین حداد رامهرمز کاشته شده است و خوشبختانه تاکنون با عملیات آبیاری و مراقبتی که از سوی این دستگاه در حال انجام است، نهالها در شرایط مناسبی قرار دارند.
وی گفت: در حال حاضر این منطقه با سبزینگی بیش از ۹۰ درصد همراه است و تلاش میشود با عملیات آبیاری و نگهداری، وضعیت نهالها تثبیت شود.
ابوعلی از اصلاح و بازسازی تشتکهای ذخیره آب در کنار نهالها برای ماندگاری هرچه بیشتر گیاه خبر داد و ادامه داد: آبیاری در عرصه با ۲ دستگاه تراکتور و تانکر ۶ هزار لیتری انجام میشود.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره بیابان ادارهکل منابع طبیعی استان خوزستان پیش از این اعلام کرد: ۲۰ درصد از عرصههای ملی خوزستان، معادل ۱.۲۷ میلیون هکتار، عرصه بیابانی است که بخشی از این بیابانها قدیمی و بخشی دیگر بر اثر مدیریت ضعیف، طرحهای نفتی، جادهسازی یا بهرهبرداری در راستای معیشت مردم ایجاد شده است.
علی چمننژادیان افزود: ۷۵۰ هزار هکتار از این مناطق فوقبحرانی هستند که ۳۵۰ هزار هکتار آن کانون ریزگرد محسوب میشود.
وی با اشاره به آمایش سرزمین تهیهشده برای استان گفت: ۷۰۰ هزار هکتار از عرصههای بیابانی استان به عنوان مناطق در معرض ریزگرد شناسایی شدهاند که ۳۵۰ هزار هکتار از آنها در وضعیت فوقبحرانی قرار دارند.
وی همچنین به ۳۵۰ هزار هکتار تپههای ماسهای که عمدتا در غرب خوزستان قرار دارند اشاره کرد و افزود: تلاشهای زیادی برای مهار و احیای این مناطق صورت گرفته است.





